Uiensoep

Soms, als je echt een poepdag hebt, en je je naar voelt en het weer je gemoed wel aan lijkt te voelen, dan moet je gewoon een kom soep eten. Soep is voor mij het ultieme comfortfood. Vloeistof die je van binnenuit kan verwarmen. Heerlijk.
(Je zal op dit blog dus ook erg veel soep tegenkomen.)

De klassieke uiensoep is zeker ook een opwarmertje voor koude dagen, wanneer je een boswandeling hebt gemaakt in een kil en vochtig bos.
Hierbij:

ingrediënten:
rode ui, 1 per persoon (of gewone ui, sjalot, wat je in huis hebt)
knoflook
vieux, een dopje (dit moet officieel, maar ik heb ‘t niet in huis, want gebruik het verder niet. ik doe ook weleens rodewijnazijn ipv)
boter
kaas, gewoon wat je op je brood gebruikt – tenzij ‘t oude kaas is, die smelt niet
brood
bouillon (kip, of groente), opgewarmd
suiker (riet-)

Snijd de ui in dunne halve ringen. Bak de ui en de fijngesneden knoflook, het is niet erg als t een beetje aanbakt – sterker nog, gekaramelliseerde ui, beter!
Vieux en suiker bij de ui voegen.
In een soepkom een stukje brood (gewoon boterham) en wat kaas leggen. De uien er bovenop, daarna de bouillon. Afmaken met kaas. Stop de soepkom even in de oven, om de kaas te laten smelten.

Omdat ik een oven heb onder mijn fornuis, en een soepkom eruit halen dus nogal een hachelijke onderneming is, doe ik weleens een gedeconstrueerde versie: gewoon uien en bouillon bij elkaar doen (eventueel met brood eronder wel), en broodjes met kaas erover grillen in de oven. Dit is minder spectaculair, maar nog steeds staat er dan een kom gouden vloeistof voor je, en gesmolten & warme kaas is altijd fantastisch.

Leave a comment